24.2.11

Bahasa Melayu bukan lagi wajah kita

Tekak aku meronta-ronta untuk menjamah makanan Indonesia, terutama sekali ayam penyet dan nasi padang yang menjadi kegemaran aku. Jadi aku bersama seorang rakan pergilah memenuhi cita rasa Indonesia kami di Bumbu Desa, The Curve. Agak menenangkan waktu berada di situ kerana telinga pengunjung dihidang dengan muzik klasik Indonesia dan uniform perkerja dan dekorasi juga mengekalkan identiti Indonesia yang kental. Bagi aku yang mempunyai darah keturunan Indonesia, suasana seperti itu seolah-olah membawa aku pulang ke kampung.

Cuma satu perkara yang membuatkan aku terasa jengkel. Sewaktu di berurusan di kaunter bayaran, aku disapa oleh juruwang dengan perkataan “English please”. Pada awalnya aku menyangkakan wanita tersebut ialah orang Indonesia, tetapi setelah ditanya, rupa-rupanya dia berasal dari Filipina.

Sapaannya itu sedikit mencalarkan semangat jatidiri aku. Untuk itu, aku bertanya mengapa dia tidak bertutur dalam Bahasa Melayu sedangkan dia berada di Malaysia, bukan di Filipina, Australia, atau London. Wanita itu hanya menunjukkan reaksi yang kurang senang.

Untuk berlaku adil, aku tidaklah meletakkan keseluruhan kesalahan dan kemarahan pada juruwang tersebut. The Curve, lihat pada namanya saja sudah melambangkan status. Persekitaran urban di situ barangkali tidak menggalakkan pekerja asing seperti dia untuk bertutur dalam Bahasa Melayu. Jadi inilah hasilnya jika urban itu diberi definisi 'haruslah menjadi barat'. Insiden ini menambahkan kekecewaan aku terhadap kelangsungan Bahasa Melayu yang selama ini ibarat melukut di tepi gantang di negara sendiri.

Seperti yang aku sering tegaskan, aku bukanlah golongan yang berfahaman lingguistic chauvinism, tetapi negara ini bahasa rasminya Bahasa Melayu dan warga asing yang bekerja di sini sewajarnya memahami dan tahu untuk bertutur dalam bahasa tempatan walaupun tidak menguasainya dengan baik. Sekiranya kita ke negara Jerman, Jepun, China dan negara-negara maju yang lain, sudah pasti kita tidak dapat meneruskan kehidupan tanpa pengetahuan dalam bahasa ibunda mereka. Anehnya, mengapa hal itu tidak berlaku di negara yang diperintah oleh Melayu ini? Insiden ini telah menambah satu lagi bukti bahawa Bahasa Melayu tidak diletakkan pada tempatnya di negara yang diperintah oleh kaumnya sendiri dan satu lagi hak budaya  Melayu yang semakin lenyap.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan