14.1.11

Pengajaran yang harus dinikmati

Sewaktu aku beli tiket keretapi balik ke Pulau Pinang di KL Sentral kira-kira tiga tahun lepas, aku singgah solat di surau terlebih dahulu. Dalam doa, aku tak sedar rupanya ada sesuatu yang membuatkan Tuhan murka. Aku berdoa supaya perjalanan aka selamat ke Pulau Pinang, dan pada waktu yang sama “tak payah la doa selamat balik asrama, dekat je”.

Sebaik keluar dari surau menuju ke LRT, anehnya aku tak nampak langsung kaunter tiket dan papan tanda pun tak nampak. Itu bukan pertama kali aku ke situ walaupun aku masih baru di KL. Aku rasa fikiran aku pada masu tu kabur @ blur. Aku cuba mencari kawasan LRT dan mencari sehingga ke tingkat dua walaupun aku tahu di aras tersebut tak adanya LRT ke, komuter ke. Aku turun balik dan masih tercari-cari.

Pada masa yang sama seorang mamat tengah buat promosi apa ntah dan menghulurkan flyers. Aku takut mamat tu perasan aku yang tengah blur dan waktu tu juga aku perasan dompet aku tak ada dalam beg. Aku geledah beg, akhirnya jumpa dompet itu dalam poket beg lain. Selepas itu, kalau tak silap aku selawat 3 kali, barulah jumpa papan tanda 'tren' di sebelah kanan. Alhamdulillah. Pengajaran yang aku tak dapat beli sebaliknya aku nikmati.

Jangan sesekali sombong pada Allah. Setiap gerakkan kita adalah dengan izinnya. Insaf la.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan