17.1.11

Ini hanya secebis kisah

Kisah 1
Aku melihat sendiri, di jalan masjid India waktu hujan lebat, seorang peniaga OKU yang berniaga air dihalau sebab berniaga tanpa lesen. Dia yang kudung kaki dan menaiki motosikal roda tiga berpusing-pusing dalam kawasan bazaar (dah hujan, DBKL pula kepong, nak lari mana lagi), dan dua orang anggota DBKL dilihat terus memarahi penjaja tersebut dengan kasar.

Kisah 2
Waktu aku tinggal di Pantai Dalam, beberapa kali Najib Razak datang ke kawasan itu. Antaranya merasmikan klinik 1 Malaysia. Sewaktu penjaja tepi jalan sedang berniaga, DBKL datang memberi arahan supaya tidak berniaga pada hari Najib ke situ.

Kisah 3
Seorang mak cik berniaga sudah 25 tahun di pekan dekat rumah aku. Tapak dia berniaga diambil untuk membina sekolah agama. Dia kata dapat pampasan RM 5000 tapi dia dapat RM2800 saja. Aku tak ingat samada dia nak jumpa D.O atau pegawai Kebajikan Masyarakat untuk minta baki pampasan, tapi kerani cakap tak payah jumpa D.O/pegawai, jumpa dia saja cukup. Akhirnya, dia tak dapat bakinya.

Ini hanya baru cerita aku dapat dari apa yang aku tengok, banyak lagi nasib penjaja yang ditindas dan dibiarkan melarat. Berniaga bawah jambatan, minta lesen tak lulus, barang dirampas, semua ini sedang berlaku. Bila semua ini akan berakhir?Tambah-tambah sekarang barang naik, yuran sekolah kena bayar dan macam-macam lagi bayaran.

Orang berniaga sebab cari rezeki halal. Nak hidup kena kerja bukan dapat duit atas angin. BODOH. Biarlah penjaja berniaga. Biar Najis tengok sendiri betapa susah rakyat cari makan, bini dan kroni-kroni BODOH sedap  makan titik peluh rakyat. Tunggu saja pilihanraya, semua masuk longkang. Mari semua buat solat hajat, tumbangkan pemerintah zalim.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan