28.12.10

Anak siapa?

Semasa di tahun akhir, aku menyewa di sebuah flat di Pantai Dalam. Hari kedua aku tinggal di sana ada satu insiden yang aku ingat sampai sekarang. Waktu itu, aku pulang dari membeli sarapan. Dalam lif cuma ada aku dan seorang budak lelaki mungkin dalam darjah dua aku agak. Muka budak tu memang muka baru bangun tidur. Orang utara kata muka berserabai. Dia pandang je muka aku. Sedang lif bergerak menuju ke tingkat atas, tiba-tiba satu ayat keluar dari mulut dia.

"Kak, ada duit tak? nak beli makanan."

"Mak mana?" aku menyoal untuk kepastian.

"Mak kerja," jawabnya dengan sambil memandang muka aku.

Aku memberikan sekadar termampu.
Kasihan. Siapalah mak dia ya?
Sepatutnya pada hari minggu sebegitu anak sebesar ini bersama ibu dan ayah di rumah. Berhibur, beristirahat, makan makanan yang sedap, menonton kartun.

Aku tidak mahu menyalahkan siapa-siapa. Mungkin maknya tiada pilihan.
Terpaksa bekerja dan tiada pengasuh.

Sedih aku tengok budak ini. Baru besar ini dah terpaksa berjuang untuk hidup. Harap-harap hidupnya terpelihara, dijauhkan daripada perkara-perkara yang merosakkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan