15.12.10

Di rumah pun boleh belajar!


Masa kecil-kecil dulu, aku bukan jenis budak yang ada berbakul-bakul mainan. Mainan aku ada tak sampai 10 kot. Rasanya la. Kereta mainan yang boleh aku kayuh dalam rumah, teddy bear, gorilla, (ganas-ganas juga mainan aku) lagi ada beberapa la.

 Yang pasti dan paling aku ingat ialah buku. Pada umur tiga tahun, aku sudah memiliki mesra dengan buku. Yang paling aku sayang ialah majalah G.a.n.g. Majalah ini dapat kalau buka akaun kat bank Arab Malaysian (Ambank). Aku dapat majalah ini sampai tingkatan 1.Dalam majalah tu ada peraduan mewarna. Aku ada beberapa kali menang. Tapi bukan aku yang warna, abang aku, kadang-kadang kakak aku hehehe. Kandungan majalah itu banyak mendidik aku terutamanya cerita kanak-kanak dan simpulan bahasa. Ada juga kolum untuk belajar main bola bersama M.Chandran kalau tak silap dan trick silap mata.

Yang seronoknya kelab ini mereka buat aktiviti luar. Antara yang aku ikut ialah explorace dalam Taman Rama-rama dan melawat hotel. Dapat juga pengalaman menguruskan hotel pada umur 12 tahun. Huhu. Paling seronok dapat kenal dengan budak-budak lain yang aku tak pernah kenal. Sayangnya, majalah yang ada gambar aku masa aktiviti kena rampas masa spotcheck di sekolah oleh pengawas yang suka membodek. Majalah ilmiah pun nak rampas! Cis!!

Selain G.a.n.g, ada satu lagi majalah. Majalah Colgate.Tapi tak berapa ingat sangat kerana tidak berterusan. Apa yang aku ingat aku pernah koyak majalah tu sampai halus dan lambung sambil berlari. Dalam tu pun banyak info yang berguna untuk kanak-kanak. Tapi aku paling suka gelas hadiah colgate sebab kartun dia dan comel ada iras-iras muka aku dan aku suka belek kartun tu waktu minum air.



Masuk darjah satu, bapa aku melanggan pula siri buku dinasour. Oleh sebab buku tu dalam bahasa Inggeris, aku cuma tengok gambar dan rajah perbezaan saiz manusia dengan dinasour dengan penuh kagum sambil dengar bapa aku bercerita.

Bila dah pandai membaca, aku selongkar almari buku. Dulu aku suka ponteng sekolah sebab tak seronok. Kawan-kawan pun ntah apa-apa. Cikgu-gikgu pula berat sebelah (maaf cakap). Jadi aku selalu bagi alasan kat mak aku sakit perut. Sampai mak bapa aku pun dah tak tahu nak buat apa. Malas sangat masa tu. Waktu ponteng tu la aku baca buku tapi bukan buku sekolah, biasanya buku sastera. Paling advance buku Tun Salleh Abas masa aku darjah 3. Baca je tapi tak faham sangat pun apa yang diceritakan. Ada juga aku baca Kisah Sufi.



Kalau bosan aku melukis. Waktu itu suka lukis Mickey Mouse tiru gambar pada T-shirt. Kadang-kadang lukis Tuan Puteri lepas tu tunjuk kat mak aku dan tanya "Cantik tak?". Dialog ini melekat sampai besar dan selalu aku tanya pada housemate aku Ida Marwati. "Ida, cantik tak aku?"

Kalau waktu pagi aku suka tengok tv rancangan Malaysia Hari Ini (MHI) di TV3. Masa tu ada pantun, kuiz, sketsa pada setiap Selasa, Rabu, Khamis kalau tak silap. Bila balik sekolah, mak aku selalu cerita benda-benda ni membuatkan aku teruja dan tak nak pergi sekolah sebab nak tengok pantun dan kuiz. Paling aku suka dalam MHI ada selingan video klip lagu M.Nasir lagu "Sentuhan Listrikmu" dan "Hitam Putih Kehidupan" Shiela Majid. Sekarang bila dengar lagu, nostalgia betul, teringat waktu "berbulan madu di rumah" masa darjah satu sambil belajar bawa basikal.

Bila tengahari, aku  tengok pula tv pendidikan di TV2. Aku suka betul rancangan kuiz pasal haiwan liar. Siapa dapat jawab dapat satu anak patung haiwan liar dan aku siap hafal jawapan kuiz sebab siaran itu berulang. Kadang-kadang aku tengok pasal tatabahasa, biologi, dan matematik tingkatan 2 walaupun aku baru darjah 2.

Realitinya, aku nak kongsi sikit. Bila masuk tingkatan 2, subjek matematik adalah subjek ngeri dan aku tak pernah lulus. Cikgu garang dan suka tanya soalan mengejut. Aku belajar dalam ketakutan macam sedang menyorok daripada askar Jepun dalam filem "Paloh". Tapi itulah yang berharga sebab cikgu tu ikhlas dan aku sayang cikgu itu.

Sejak bapa aku melanggan Harakah dan akhbar-akhbar alternatif, aku pun ikut baca. Waktu itu, umur aku 11tahun pada tahun 1998 dan sampai dewasa ni tak boleh lekang untuk menatap isu politik. Sampaikan Kertas Projek Ilmiah pun pasal Pilihanraya Kampus.

Pengalaman masa kecil ni telah memberi impak pada hidup aku sekarang. Mungkin. 

-Aku suka berpersatuan dan persatuan kesayangan aku semestinya Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya (PBMUM) dan Persatuan Pengajan Media (MassAC). Macam tak boleh berenggang pulak walaupun dah habis belajar. Sebab kedua-dua persatuan ini ada kaitan dengan hidup aku- BAHASA dan MEDIA.

-Aku cinta buku dan suka sangat membaca. Pantang ada  orang jual buku mesti nak beli dan buku adalah perkara wajib ada dalam beg walau mana-mana pun aku pergi.

- Mungkin perkara yang menjadi persoalan bagi sesetengah orang, kenapa aku suka haiwan liar sampaikan laptop skin pun gambar harimau. Jawapanya: Minat haiwan liar lebih nampak cool daripada minat anak patung. Hehe.

-Paling dominan dan bagi sesetengah orang agak menakutkan, aku suka baca suratkhabar politik. Ia tidak menjadikan aku ganas walau aku dah jadi makanan aku sejak 12 tahun lalu malah menyedarkan aku tentang realiti kehidupan.

Lebih baik duduk rumah boleh juga dapat ilmu dari di sekolah penuh dengan sengsara. Hua Hua Hua!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan