27.12.10

Gaza atau Orang Kampung

Seringkali kita dijamu dengan program-program pro-Gaza, melaungkan kekejaman zionis. Tidak kiralah di universiti, media, dan berbagai-bagai lagi saluran. Jauh di sana kita nampak kejahatan, dalam rumah kita bermaharajalela kezaliman adakah kita peduli?



Saat kita melaungkan 'free palestin' adakah kita sedar penduduk-penduduk kampung bermati-matian mempertahankan tanah mereka daripada dirampas? Cuba imbas kembali apa sudah jadi dengan kampung Berembang, Kampung Chubadak, Kampung Plentong Baru. Rumah dan surau dirobohkan, tiada tempat tinggal diberikan. Hanya mendapat pampasan sebanyak RM 2000 apa yang boleh mereka buat? Tiada cara lain, mereka berlindung di bawah plastik lebih menyedihkan waktu hujan. Pihak berkuasa juga menggunakan kekerasan terhadap penduduk kampung yang berhimpun. Maaf. Bagi pembaca tegar Utusan dan penonton TV3suku, berita ini tidak disiarkan. Terbaru, 7 buah kampung di Gombak sedang berjuang untuk mengelak daripada menerima nasib yang sama. Begitu juga kampung Baru Kuala Lumpur.


Jika masih belum buta hati, lihatlah dan nilai sendiri. Ini juga kekejaman zionis 'Melayu.'

Tujuh buah kampung di Gombak iaitu Kampung Bandar Dalam, Kampung Puah, Kampung Sungai Mulia, Kampung Merali, Kampung Padang Balang, Kampung Puah Seberang, dan Kampung Chubadak akan diambil untuk membina pusat komersil dan sudah tentu hilang identiti Melayu di bandar ini. Pada awal Muharam lalu mereka berjuang melalui "Seniman Bersama Rakyat" dan sebelum itu mereka telah mengadakan sambutan Dirgahayu sambutan150 tahun Kampung Bandar Dalam untuk mengekang usaha pengambilan tanah tersebut. Mereka bukan penduduk setinggan. Kampung-kampung ini dibuka oleh nenek moyang penduduk kampung yang berasal dari Indonesia sekitar tahun 1830-an. Malah dalam kampung ini turut terdapat golongan profesional seperti peguan dan jurutera. Ini menunjukkan mereka bukan penduduk setinggan!

Apa gunanya mengutuk serta berpuisi menghentam zionis, sedangkan apa yang dilakukan zionis itu turut berlaku dalam rumah kita. Buka mata, buka hati. Adakah bila kita membela penduduk Palestin kita dilihat lebih Islamik? bila membela nasib bangsa sendiri adakah kurang Islam? Mereka juga saudara kita malah ahli keluarga kita yang harus dibela dan diberi perhatian. Saya tidak mengatakan salah jika kita membela saudara kita di Palestin. Tetapi sebelum melebarkan langkah ke sana, pandanglah orang-orang kita yang juga memerlukan bantuan dan sokongan. Saya juga agak terkejut, apabila seorang yang aktif melaungkan anti-Zionis, tidak tahu menahu peristiwa di Kampung Plentong ketika itu sedangkan dia juga dari negeri tersebut. Mengapakah kita selalu memandang yang jauh,sedangkan yang dekat juga menderita?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan