27.12.10

Orang tua Psiko

Dulu aku kerja separuh masa di Pasar Seni sebagai jurujual kuih-muih tradisional. Masa itu, aku praktikal dan duit pun semakin kering, Alhamdulillah aku dapat kerja ini. Tempat yang aku idam nak kerja separuh masa. Ingat nak kerja sampai habis praktikal, tapi disebabkan seronok dapat duit dan jumpa orang sekaligus membaiki mutu bahasa Inggeris. Salah satu sebab aku suka kerja situ ialah dapat layan lagu-lagu tradisional. Aku terus kerja sampai satu lagi semester dan aku berhenti sebab ada satu peristiwa ini. Huhu. Suspen.

Masa itu bulan puasa, maka sibuklah kedai-kedai di situ buat promosi. Tiba-tiba datang seorang pak cik berkopiah dan berbaju Melayu bertanyakan harga kuih siput.
"Berapa harga ini?"
"RM 12".
"Mahal la"
"Sekarang semua harga naik, biasa la", aku memberi kewajaran.
Mula dari jawapan itu, Pak Cik tu terus buka cerita politik. Katanya nak beli kuih untuk bawa ke rumah Pak Lah di Pulau Pinang. Masa itu aku belum syak apa-apa lagi. Dia cakap yang dia ini keturunan Raja Negeri Sembilan, sepatutnya dia raja yang sah. Oleh sebab itu, dia menuntut elaun daripada kerajaan sebanyak lebih RM 500 juta untuk tempoh 20 tahun. Lama juga aku dengar dia melalut. Ada la lebih kurang 2 jam. Sampaikan bila ada pelanggan datang pun dia masih berdiri dekat kedai nak bersembang. 

Yang paling tak tahan, dia mendakwa diri dia keturunan Syed, siap memburukan keturunan Syed yang lain. Dia bermegah beritahu kalau dia masuk kedai beli barang mesti kedai itu akan penuh sebab dia keturunan baik-baik. Ya aku memang menghormati ahlul baiyt. Tapi bapa aku cakap kalau dia ahlul baiyt buat apa sibuk-sibuk mengaku? macam ada yang tak kena.

Masa tu aku steady lagi, dia tanya aku di mana nak beli tiket keretapi ke Pulau Pinang, aku pun bagitahu la. Dan yang paling aku pelik, boleh pula aku bagi nombor telefon kat dia takut dia tak jumpa tempat tu. Haiz!.
Petang tu dia telefon ajak buka puasa dan dia bagitau tak ada tiket keretapi untuk tarikh yang dia nak.

Sejak tu, baru aku perasan Pak Cik ni memang ada niat lain ini. Minggu berikutnya aku cuti. Dia datang kedai dan telefon kenapa aku cuti. Lepas tu nak pergi Penang nak suruh bapa aku bawa dia pergi rumah Pak Lah. Boleh blah la Pak Cik!!!

Minggu depan lagi seminggu nak raya, dia datang lagi. Budak yang kerja sekali dengan aku bagitahu ada orang cari aku. Budak ini pula bagitahu aku masuk shif petang. Masak la. Aku dah agak Pak Cik tu. Tengah aku susun dodol kat depan kedai, dia datang tegur aku. Terkejut. Aku terus masuk kedai buat tak tahu. Dia blah ke kiosk-kiosk lain. Sejurus lepas itu, datang lagi. Tanya aku jadi tak balik Penang. Aku masih dalam kedai buat bodoh. Tapi disebabkan soalan bertalu-talu dan banyak pelanggan, aku pun cakap tak jadi balik. Dia minta maaf dan blah. Lepas itu, ada pula orang telefon, dah agak mesti orang tua ini, tapi aku jawab juga. Dengar suara dia terus aku letak. Sejak itu, kecoh la family aku di kampung bila aku bagi nombor itu kat adik aku suruh marah orang gila itu. Mak aku dah risau dan kakak aku pun suruh aku berhenti hari itu juga.

Petang itu juga aku bagitahu bos aku nak berhenti. memang dah lama nak berhenti sebab assignment banyak tak siap lagi. Tapi sebab sayangkan kerja, aku tangguh dulu. Sejak peristiwa ini aku berhenti dan tumpu pada assignment tambah-tambah paper skrip drama yang belum ada ceritanya lagi waktu itu. Huh.

Moral yang aku dapat:
Jangan mudah percaya pada orang yang tidak dikenali.
Alhamdulillah, ia pengajaran yang baik walaupun cemas juga masa itu.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan