27.12.10

Alahai Teksi


Memandangkan aku tak ada kenderaan sendiri, jadi aku mengambil pengangkutan awam untuk bergerak tambahan pula banyak tugasan yang perlu aku ke sana ke mari. Ada suatu hari, aku ke Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) dengan menaiki LRT ke Wangsa Maju seterusnya aku memilih teksi untuk sampai ke sana. Memandangkan kawasannya tidaklah sebesar mana, aku yakin pasti pemandu teksi itu fasih atau hafal dengan kawasan sekitar. Malangnya, bila teksi sudah bergerak, dia tanya aku tahu tak tempat tu. Aku cakap tak tahu. Dia marah pula aku.

"Awak sepatutnya tahu tempat ni," bebel pemandu teksi tersebut.
"Saya pun baru pertama kali datang sini, sepatutnya pemandu teksi tahulah jalan di sini,"aku mempertahankan diri.
"Ada nombor telefon dia?"
Kebetulan aku tak simpan nombor orang ITNM, jadi tak dapat la aku nak tolong. Membebel la Pak Cik tu.
"Saya dah 20 tahun bawa teksi, memang cara inilah saya guna, ada nombor telefon kan senang".
Terkejut jga aku bila dengar dah 20 tahun bawa teksi. Tapi tak peka langsung dengan kawasan di situ. Akhirnya aku sampai juga tempat yang dituju hasil 'instict' Pak Cik Pemandu.

Ini bukan kali pertama aku menghadapi keadaan sebegini. Sudah berkali-kali. Minta dihantar ke Rumah PENA pun salah jalan. Alahai pemandu teksi.

P/s: Inilah Malaysia. Sudahlah pengangkutan bas pada tahap lemah, teksi yang kononnya ekslusif itu pun tiada bezanya. Kepada pemandu-pemandu teksi, tolonglah rajin sikit buat ulangkaji jalan tempat awak cari makan. Janganlah salahkan penumpang bila penumpang tidak tahu jalan. Kami orang luar mengharapkan pemandu teksi arif di kawasan tersebut. Tambahan  pula tempat-tempat penting. Kami memilih teksi untuk kemudahan tapi susah pula jadinya. Kerana pemandu tidak tahu jalan, penumpang pula terpaksa membayar lebih sebab sesat.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan