9.12.10

Nenek kebayan dalam bas

Sewaktu pulang dari program Seniman Bersama Rakyat, aku menaiki bas dari Gombak ke Pasar Seni. Waktu itu, sudah pukul 10 malam. Dalam bas itu cuma ada dua tiga orang penumpang sahaja. Aku duduk di kerusi menghadap tingkap. Di hadapan aku, ada seorang nenek dalam lingkukngan umur 80 tahun. Nenek ini nampak agak daif. Bebaju kurung, cuma memakai anak tudung yang senget-benget dan gigi tinggal beberapa batang. Aku tertanya juga, ke mana nenek setua ini berjalan seoramg malam-malam buta. Kesian nenek ini.

Sampai separuh jalan, dia menegur aku. Aku pun ambil peluang bertanya dia dari mana.
"Mengurut dik. Esok nak pergi lagi"
Tiba-tiba dia tanya aku
"Adik nak tak pendinding. Kalau di tempat kerja orang akan pandang kita sama rata je'
Aku mengangguk. Tapi bukan nak pendinding, cuma sekadar menghormati perbualan.

Dia pegang pula tangan aku, sambil buat demonstrasi mengurut jari. Aku dengan perasaan takut diapa-apakan, berdoa sajalah.
" Best kan mengurut, asyik duduk dalam aircond je, bagus juga mengurut, hilangkan penat. Kalau nak datang ambik kat Chow Kit."
Dia menghulurkan tiket bas dan meminta aku menulis nama dan nombor telefon. Aku menurut saja untuk cover line Tapi aku tidaklah bodoh, aku bagi nombor palsu. Tapi yang kelakar dialognya

"Bagi nombor telefon kat nenek. Nanti I call u. Sebenarnya nenek anak saudara YB di Johor. Uncle aunty dah meninggal. Aunty dah duduk KL 80 tahun."

Tadi bernenek dengan aku, tiba-tiba aunty anak YB Johor pula tu. Duduk KL 80 tahun. Ish ish ish. Apa rasa korang?

Turun bas je aku terus lari. Takut juga kalau dia ada tenaga luar biasa boleh kejar aku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan