22.12.10

"Mereka ini tidak suka pembangunan,kerana itu hidup dalam setinggan"

Ketika melintasi Kampung Abdullah Hukum dalam perjalanan ke suatu tempat dengan menaiki LRT Putra, seorang penumpang warga asing bertanya kepada rakannya, seorang warga tempatan. Aku hanya memerhati gelagat mereka.
" KL ini sebuah bandaraya, kenapa masih ada rumah-rumah papan dan setinggan?"
"Mereka ini tidak mahu berubah, tidak suka akan pembangunan dan pembaharuan," jawab rakannya seperti berita dalam akhbar Utusan. Kelentong dan belit.
Dalam fikiran aku ketika itu, mahu sahaja aku menerangkan kepada pelancong itu keadaan sebenar. Mengapa kampung-kampung ini musnah?
Mengapa di celah megah berdiri bangunan Mid Valley dan Hotel Boulevard masih ada rumah tradisional Melayu, malah rumah setinggan?
Dan yang paling penting, mengapa kawan kau berfikiran seperti itu.
Mudah sahaja menghakimi orang-orang bawahan seperti itu. Aku pasti, kawannya ini mesti kurang memahami apa yang sedang berlaku dalam masyarakatnya.
Khayal dalam kecanduan dunia individualistik. Tak sedar berapa banyak tanah telah dirampas? Berapa pampasan yang diterima oleh mereka ini bila bangunan ini naik?
Apakah perasaan golongan ini bila suara tidak didengar? Kelemahan mereka dieksploitasi. Semua kira kenyang perut sendiri dan terus bodoh untuk seribu tahun lagi.


Kampung Abdullah Hukum, di belakangnya tersergam bangunan Mid Valley.


Pseudo Urbanization: disebalik tembok megah terlindung duka  anak kota.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan