13.12.10

Intelektual vs Momok

Itu bukan intelektual. Itu momok. Dia memomokan aku dengan undang-undang menindas.
Katanya mahasiswa perlu akur dengan undang-undang.

"Pengetua kolej ada masa 24 jam untuk singkirkan kamu daripada kolej", katanya dengan nada mengertak.
"Kamu harus faham, duit rakyat. Apa duit rakyat? Kamu bukan kerja lagi, belum bayar cukai sudah pandai bising duit rakyat". Aku hanya diam. Diam tidak bermakna takut. Biarlah dia dengan "kekangkungannya".

Siapa dia?
Dia adalah seorang pensyarah. Fakulti? Tidak tahu. Datang menghampiri aku dan yang lain ketika kami menjadi pemerhati untuk pilihanraya kampus sewaktu aku di tahun 2.

Buat tuan yang bijak bistari,
Ya, memang kami belum bekerja pada waktu itu. Tapi secara tidak sedar kami telah membayar cukai.
1. Caj Perkhidmatan PTPTN sebanyak 3 peratus. Seawal usia 20 tahun kami telah ditimbunkan dengan hutang sebanyak RM 21 ribu. Caj itulah dikira cukai kepada kerajaan.
2. Jika kami ke restoran makanan segera, kami tidak terlepas membayar cukai 5 peratus cukai perkhidmatan. Itulah cukai.
Kami yang 'belum bekerja' telah lama membayar cukai wahai tuan. Cuma kamu saja yang membutakan mata menidakkan yang hak.

Amat jelik aku melihat mereka yang menggelarkan diri golongan akademik tapi sebaliknya pembodek. Membodohkan mahasiswa supaya mereka terus kekal berkuasa. Aku tidak mahu tunduk pada mereka ini. Aku anak muda. Anak muda seharusnya bebas berfikir, menilai baik dan buruk sesuatu. Inilah yang menjadikan kami matang. Berhentilah mengugut kami dengan kuasa kamu. Kuasa itu hanya alat ciptaan kamu sendiri. Penindasan adalah sesuatu yang dimurkai Allah. Prinsip aku "jika ia menindas, tinggalkan saja". Maaf  tuan, aku tidak dapat tunduk dengan kuasa kamu.

Terima kasih dan sayang kepada para pensyarah yang ikhlas mengajar dan menjadi ahli akademik tulen. Profesor, Dr.,encik, tuan, puan atau apa sahaja gelaran, aku sentiasa menyanjungi kalian. Semoga Allah merahmati semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan