13.12.10

Ketuanan Melayu Sedap Dimakan

Ketuanan Melayu. Semenjak dua menjak ni kecoh dengan Ketuanan Melayu. Slogan yang aku tidak boleh terima. Tapi jangan salah faham, aku bukan pengkhianat bangsa bila tidak suka slogan ini. Seperti yang telah 'dicerahkan' kepada masyarakat slogan ini tidak membawa apa-apa makna untuk kelangsungan hidup marhaen Melayu.

Cuba imbas kembali apa yang telah berlaku sepanjang hidup kita...
Hujung bulan tidak cukup duit, makan terpaksa catu, anak pergi sekolah tak bawa duit- adakah Ketuanan Melayu ini telah mengenyangkan perut kita?

Sekarang pelajar berhempas pulas untuk belajar Bahasa Inggeris, sebab apa? Nanti takut tak dapat kerja sebab semua urusan dalam Bahasa Inggeris. Mana Bahasa Melayu dalam Perkara 152 sebagai bahasa kebangsaan?
Opps! aku bukan golongan linguistic chauvinist atau menidakan keperluan mempelajari bahasa-bahasa lain. Aku sendiri juga mempelajari Bahasa Inggeris dan Burma dengan tekun. Persoalannya ialah inikah nasib bahasa Melayu dalam genggaman slogan Ketuanan Melayu? Terpinggir dan terasing di bumi sendiri. Siapa punya kerja?

Sekarang harga barang semua naik. Minyak naik. Gula naik. Diesel naik. LPG naik. Lori nak hantar barang tak kan tak kira kos minyak dan diesel? Air kelapa tepi jalan tak kan nak halalkan air gula dalam minuman?
Mungkin yang berjuang mempertahankan slogan ini terselamat daripada kenaikan harga barang. Semoga berjaya.

Sebagai rakyat bawahan yang setiap hari perlu memikir duit untuk makan, tambang bas, PTPTN, dan serba-serbi yang perlu dibelanja, Ketuanan Melayu hanyalah slogan untuk memaku kerusi golongan atasan untuk hidup selesa. Ketuanan Melayu tidak pernah meringankan beban kewangan aku dan rakyat marhaen yang lain. Ia tidak boleh ditukar dengan duit bila aku pokai, ia tidak boleh dimasak bila kau lapar!!

Aku tidak perlu Ketuanan Melayu atau apa-apa istilah yang setara dengannya.

 Aku NAK harga barang murah supaya aku dapat hidup dengan selesa.

Aku NAK warisan bangsa dipertahan bukan dilacurkan.

Wahai Orang yang duduk di atas, janganlah asyik memandang ke langit, jenguklah rumput di bawah. Rumput inilah yang kau tagih undi menjelang pilihanraya nanti!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan