28.3.11

Rakyat sudah bosan!

Sekarang ini aku dah malas nak ambil tahu hal politik. Bukan bermaksud tak ambil tahu langsung, tapi sudah muak dengan pelbagai kontroversi. Aku menolak UMNO/BN yang memang tak boleh harap dan mengharapkan PKR dapat membela kaum rakyat. Malangnya, satu demi satu kontroversi berkaitan seks, dari kes liwat hingga kes dengan Datuk T. Kebenarannya, hanya Allah dan dia saja yang tahu. Yang atas kecoh pasal hal ni, rakyat pula tetap terbeban dengan situasi ekonomi. Sokong PKR pun tak ada perubahan, dalam parti pun ada pengundi hantu. Sama je dua-dua parti ni!

Aku benci pada sikap yang menyokong membabi buta. Ada akal, ada mata, ada telinga, ada tangan dan kaki, gunakan deria ini untuk menilai. Bukan menegakkan benang basah sampai mengeluarkan alasan yang tak logik.

Ada beberapa perkara yang membuatkan aku sudah jauh hati dengan PKR berdasarkan beberapa pengalaman peribadi aku. Salah satunya ialah pasal pendidikan. Adik sedang aku belajar di kolej swasta sejak setahun lepas. Pada permulaannya, adik aku cuba mohon wang saguhati daripada kerjaaan Negeri Pulau Pinang untuk pelajar yang layak melanjutkan pelajaran. Malangnya, syarat yang dikenakan ialah hanya yang melanjutkan pelajaran di IPTA sahaja dibenarkan memohon. IPTS bagaimana? Bukan semua yang masuk IPTS tu kaya. Semua orang bayar cukai, kenapa ada double standard? Aku tidak marah jika adik aku tidak dapat. Tetapi aku marahkan polisi yang berat sebelah. Macam ini ke nak bela rakyat? Dah lama aku mengamuk pasal ini, tapi orang PKR bagitahu kerajaan tak ada duit. 

Kalau dua-dua parti ini tak boleh harap, siapa yang boleh kita harapkan? Aku hanya percaya kepada kuasa rakyat. Tapi berapa ramai yang sanggup bangun? Arghhh!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan