20.4.11

Alahai ustaz..

Tulisan aku kali ini bukan untuk mengutuk mana-mana pihak apatah lagi masjid. Ini hanya untuk berkongsi dan juga teguran untuk para ustaz walaupun pengetahuan agama aku hanya sekadar ala-kadar.

Aku singgah di satu masjid  untuk solat maghrib. Ketika itu seorang ustaz sedang berceramah. Topiknya  mengenai syurga dan bercerita tentang keindahan kehidupan di syurga serta kecantikan bidadari syurga. Tidak ada masalah dengan tajuk ini. 

Yang menjadi masalah dan menggangu tumpuan solat ialah ustaz itu terlalu menekankan keindahan aset perempuan dan diulang-ulang perkara yang sama walaupun dilihat tidak ada keperluan. Lagi satu, asyik sebut perkataan 'romen' berulang-ulang kali. Jika benar di syurga kehidupan memang indah dan begitu rupa, rasanya tidak perlu perkara tersebut ditekankan. Mungkin ada yang beri alasan ustaz tu nak ceriakan suasana, tapi apa yang diucapkan agak keterlaluan.

Banyak lagi perkara yang boleh dibincangkan dalam ceramah. Setiap zarah dalam kehidupan tidak terlepas daripada agama, begitu luas perkara yang boleh didakwahkan. Bukan terhad kepada syurga, neraka,solat dan puasa saja.

Apa kata bicara soal halal haram makanan, yang sekaranng banyak diragui status halal.
Isu rasuah pun tak ada yang tegur sangat.
Kerja curi tulang pun menarik juga, ini pun berkait dengan ibadah dan melibatkan majoriti masyarakat.
Ustaz-ustaz cuba la cari tajuk yang menarik dan relevan dengan semasa, banyak kan membaca pelbagai bahan, bukan sekadar buku agama je.

Maaf kalau ada yang tersinggung, isu ini agak sensitif. Tapi aku sekadar meluah pendapat dan memberi cadangan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan