9.4.11

6 april..masjid kampung baru

"Hepi birthday to me", sambil menyanyi gaya Usop Wilcha.

Syukur Alhamdulillah, aku masih diberi peluang untuk menikmati hidup sehingga saat ini. 6 April lalu genaplah umur aku 24 tahun. Dua hari sebelum itu, aku telah memulakan fasa baru dalam kerjaya. Mungkin ini dapat memberi kepuasan bekerja.

Tahun ini aku sambutan ulangtahun agak bermakna. Aku dan kawan-kawan baik aku merayau sakan. Selepas habis kerja terus ke Kampung Baru, tempat lepak baru. Sebelum ni aku tak sambut pun, sibuk dengan macam-macam urusan dan tugasan.

Selepas kenyang menikmati chiken chop  dan sebelum meneruskan aktiviti merayau, kami singgah di masjid kampung Baru untuk menunaikan solat Isyak. Sayangnya, masjid Kampung Baru yang terkenal dengan masjid yang penuh nostalgia dan bubur lambok itu menambah dukacita terhadap fungsi masjid.

Kami terpaksa menunaikan solat dengan tergesa-gesa. Waktu itu jam baru pukul 9.00 malam, orang jawatankuasa masjid sedang bersiap-siap menutup pintu masjid. Aku agak terkilan. Masjid adalah tempat ibadah, tidak keterlauan juga sebagai tempat perlindungan. Aku tidak menolak di masjid kerap berlaku kecurian, dan ini mungkin langkah untuk mengatasinya. Tapi janganlah sampai mengganggu ibadah. Sepatutnya golongan ulamak memikirkan  cara yang berhikmah untuk mengatasi masalah ini. Aku percaya kepada pendidikan. Jiwa yang terdidik dengan iman tidak munkin akan melakukan kemungkaran. Rasanya golongan ulamak dapat melaksanakan pencegahan dengan cara yang lebih islamik dan murni.

Aku sentiasa mengharapkan masjid dibuka setiap masa, dan dipenuhkan dengan aktiviti. Harapnya aku juga dapat menyumbangkan sesuatu untuk mengembalikan fungsi masjid.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan