12.10.11

Tengok diri kau..

tak percaya lagi ke?


"Biar betul,"tegur seorang teman.
"Semua ikan sama la,memang mulut dia macam tu,"aku hanya diam dan tersenyum.
"Tak percaya balik tengok ikan lohan,"katanya sebelum berlalu.

Percaya atau tidak? Aku tidak kisah sangat. Masing-masing ada pemikiran untuk menilai.
Tapi, izinkan aku untuk memberi pendapat aku yang masih lagi cetek pengetahuan mengenai diriNya.
Sejujurnya aku agak kaget bila dalam kalangan kita (Muslim) yang masih bertanya soalan seumpama ini.
Rasanya tak payah tunggu jawapan bila soalan siapa Tuhan dan Rasul diajukan.
Semuanya akan menyebut Allah dan Muhammad.
Tapi aku agak pelik, bila kejadian seumpama ini, masih ada yang mempersoalkan kebenarannya.
Bukan apa, setahu aku Allah itu maha besar dan maha berkuasa. Besarnya tak dapat diukur dengan apa sekalipun. Keupayaannya melewati tahap pemikiran kita sebagai manusia.
Dan jangan sesekali terlupa, kita juga dicipta atas kebijaksanaannya dan jangan juga terlupa bahawasanya tidak ada satu zarah pun yang berlaku atas muka bumi ini bukan dengan kuasaNya. Kalau bukan dengan kuasa dan kudratNya, siapa lagi?
Tak kan David Cooperfield.
Dan setiap nafas dan perbuatan kita tidak pernah terlepas daripadaNya. Termasuklah saat anda membaca entri ini.
Tak ada salahnya untuk dia menunjukkan kekusaanNya kepada kita.
Jadi kalau ikan tu sekadar membuka mulut dan nafasnya seakan menyebut perkataan Allah, bukankah itu juga atas keizinan dan kehendakNya.
Kalau nak ikut, apa yang ada pada diri kita pun dah cukup untuk buat kita kagum dengan kebijaksanaan dan kuasaNya. Oleh itu, mari lihat segenap tubuh kita, adakah kita mampu untuk menghasilkan sebgaimana yang dijadikanNya...
Lihat juga nasi dan ayam dalam pinggan..adakah kita mampu juga untuk menjadikan nasi yang penuh karbohidrat dan ayam yang mengandungi protein tu?
Renungkan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan